Зарубіжна література 9 клас

9 клас
Ми з вами розпочинаємо знайомство із творчістю англійського драматурга Дж.Б.Шоу, якого називають творцем "драми-дискусії".
1. Опрацюйте матеріал підручника, с.253-256
2. Прочитайте уривки з п'єси "Пігмаліон", с.260-267
Матеріал на допомогу
Непревзойденный Бернард Шоу | Релаксик
Бернард Шоу —англійський драматург ірландського походження, публіцист, письменник, критик і театральний режисер. 
Народився в Дубліні 26 липня 1856 року. У нього були дві старші сестри.
Його мати була красунею, а батько — звичайним п’яницею і невдахою. Чому його мати Люсінда вийшла заміж за батька — досі невідомо. Хлопчика виховували в основному запотиличниками.
Середню освіту хлопчик отримував в Дубліні. Він змінив чотири школи і дуже ненавидів кожну з них. У 15 років він кинув школу і пішов заробляти клерком в земельній конторі. Він працював дуже старанно і через дуже малий проміжок часу його підвищили на посаді головного касира.
До 20 років він приймає рішення виїхати з Дубліна в Лондон. Він сказав такі слова: «Англія захопила Ірландію. Що залишається мені? Підкорити Англію!»
Приїхавши до Англії, він вже твердо вирішив, що стане великим письменником.
Але друкувати молодого амбітного письменника поки не поспішають. Тому Шоу наполегливо працює.
Бернард Шоу ввійшов у літературу зрілою людиною. Його першими творами були газетні статті, критичні праці з питань музики, а також театральні рецензії.У 1885 р. Шоу створює свою першу п’‎єсу «Дім удівця», з якої почалася «нова драма» в Англії.
Його творчі праці стали оцінювати по заслугах і йому навіть присуджують Нобелівську премію, але від премії він відмовився.
Видатний драматург захоплювався боксом і навіть виступав на змаганнях.
Помер Шоу 2 листопада 1950 року. За його бажанням тіло його було спалено без всяких обрядів, а прах змішаний з прахом дружини і розсипаний в його улюбленому саду. 
У творчій лабораторії письменника
Літературний гід
Сюжет п'єси "Пігмаліон"
Два вчених, містер Хігінс та містер Пікерінг, випадково зустрічаються біля театру після вистави. Раптова злива змусила їх сховатися під портиком собору Святого Павла. Тут також була і квіткарка Еліза Дулітл. Вона розмовляє жахливо — нічому іншому її життя не навчило. Одяг її брудний, волосся немов ніколи не мите. Хігінс  зауважив, що з такою говіркою дівчина приречена "повік сидіти в канаві", тоді як він міг би докорінно змінити її та спосіб життя.
Містер Хігінс займається фонетикою. Він заробляє гроші тим, що вчить правильно розмовляти тих, хто став багатієм нещодавно. 
Наступного дня квіткарка Еліза приходить до квартири Хігінса. Вона хоче брати уроки, щоб піднятися по соціальних сходах — стати квіткаркою у магазині.
Вчені друзі склали парі: за півроку це опудало перетвориться на справжню герцогиню! Хігінс береться це зробити.
Після того як Елізу вимили у ванні та переодягли, вона виявилася дуже милою.
Та ще й здібною! Вона швидко навчилася розмовляти доброю англійською мовою, носити сучасний одяг, вести чемну бесіду. На сніданку у матері Хігінса у неї навіть закохався шляхетний молодик Фреді.
Еліза потроху стає необхідною професору Хігінсу. Але професор зовсім не приділяє їй уваги, не помічає, яка це чарівна та розумна жінка. На прийомі у герцогині Еліза тримається спокійно, впевнено. Вона виграла заклад!
Але Хігінс навіть не похвалив її. Він не цінує її! Він зіпсував їй життя...

Літературний диктант
1. Назвіть жанр п'єси...
2. П'єса має аналітичну композицію, тобто...
3. Події в п'єсі відбуваються напередодні...
4. Для чого (з якою метою) Нора позичила гроші?
5. Як Хельмер дізнався про таємницю дружини?
6. Які "заходи" щодо покарання дружини Торвальд збирається здійснити?
7. Хто вмовив Крогстада повернути листа ...
8. "Ніхто не жертвує честю задля того, кого любить..." Кому належать ці слова?
9. Як змінюється хід думок Хельмера й тон розмови з дружиною після отримання "рятівного" листа?
10. Нора йде від чоловіка, бо...
11. Нора розчарувалася в коханій людині, бо...
12. Недоліки власного виховання і виховання своїх дітей Нора вбачає в тому, що ...


Матеріал для самоперевірки
Генрік Ібсен. «Ляльковий дім»
Тести

1. Інша назва п’єси «Ляльковий дім»:
А) «Жайворонок»; Б) «Нора»; В) «Таємниця Нори».
2. «Ляльковий дім» за жанром –
А) побутова драма; Б) соціально-психологічна; В) історично-філософська.
3. Що Норі стало на заваді зізнання чоловікові у злочині:
А) лялькове кохання; Б) лялькова довіра; В) лялькове спілкування?
4. Прихований зміст прямого висловлення-це:
А) інакомовлення; Б) підтекст; В) метафора.
5. Нора пізнала реальне життя завдячуючи:
А) спілкуванню з Фру Лінне; Б) юридичній помилці; В) одруженню на
Хельмерові.
6. Річ, яку Торвальд знайшов у поштовій скриньці:
А) шпилька Нори; Б) цвях; В) поломаний сірник.
7. Над чиїм іменем на конверті був чорний хрест:
А) Крогстада; Б) Торвальда; В) Ранка?
8. Чиї слова «…поставити на карту своє життя і кров – і все, все заради
тебе»:
А) Торвальда; Б) Нори; В) Крогстада?
9. Скільки років у подружжі пожили Нора та Торвальд:
А) 8; Б) 6; В) 10?
10. Доповнити, згідно тексту, звинувачення Торвальда на адресу Нори:
«Ні релігії, ні моралі, ні почуття…:
А) сорому; Б) обов’язку; В) совісті.
11. Яких епітетів не вистачає у репліці Нори «…ми ні разу не обмінялися
____ думками про ____ речі:
А) серйозними, серйозні; Б) відвертими, важливі; В) щирими, життєві?
12. Нора зазначає свою місію у життя Торвальда, як:
А) бути взірцевою дружиною; Б) розважати, звеселяти; В) виконувати
забаганки чоловіка.
13. За словами Нори, вона не була щаслива, а тільки:
А) слухняна; Б) покірна; В) весела.
14. Доповнити фразу «Я повинна виховати…»:
А) дітей порядними; Б) себе саму; В) в тобі людину.
15. Головне для Торвальда після того, як Нора залишає дім:
А) те, що скажуть люди; Б) як він сам буде виховувати дітей;
В) як буде Нора жити сама.
16. Головний статус Нори, за її словами, у фіналі п’єси:
А) дружина; Б) мати; В) людина.
17. Як Нора називає у фіналі життя із Торвальдом:
А) шлюб; Б) співжиття; В) звичка.
18. Що вимагає Нора повернути Хельмерові в якості розірвання
подружніх стосунків:
А) її речі; Б) сімейні світлини; В) обручку?
19. Нора – символ жінки, яка вимагає, в першу чергу,:
А) співчуття; Б) розуміння; В) прощення.
20. Яку пропозицію Норі зробив Торвальд:
А) жити як брат із сестрою; Б)забрати із собою дітей; В) розлучитися через
місяць.
21. У фіналі Нора називає свого чоловіка:
А) бездушна людина; Б) чужа людина; В) егоїстична людина.
22. Чим Торвальд ( за його словами) не міг пожертвувати заради своєї
коханої:
А) посадою; Б) статками; В) честю?
23. На що до останку сподівалася Нора, передбачаючи наслідки її
юридичного злочину:
А) на пробачення чоловіка; Б) що він візьме провину на себе;
В) на те, що Торвальд виконає прохання Крогстада.
24. Своє життя в домі Нора порівнює із :
А) старцем; Б) квіткою; В) панянкою.

Відповіді
1) Б - "Нора"
2) Б - соціально-психологічна драма
3) А - лялькове кохання
4) Б- підтекст
5) Б- юридичний помилці
6) А - шпилька Нори
7) В - Ранка
8) А- Торвальда
9) А- вісім
10) Б - обов'язку
11) А - серйозними, серйозні
12) Б - розважати, звеселяти
13) В - весела
14) Б - себе саму
15) А - те, що скажуть люди
16) В - людина
17) Б - співжиття
18) В - обручку
19) А - співчуття
20) А - жити як брат з сестрою
21) Б - чужа людина
22) В - честю
23) Б - візьме провину на себе
24) А - старцем
Аналізуємо прочитане
Сюжет драми “Ляльковий дім”
Дія відбувається в будинку Хельмера перед Різдвом. Нора повертається з міста з подарунками для сім’ї, чоловік докоряє її в марнотратстві: він лише недавно отримав посаду директора банку, і платню йому підвищать тільки через три місяці, а жити в борг для нього абсолютно неприйнятно. Нора, «марнотратчиця», «пташка», «білочка», як кличе її Торвальд, у відповідь тільки віджартовується, вона виглядає безтурботною і легковажною. Приїжджає давня подруга Нори фру Лінне: після смерті чоловіка вона залишилася без засобів до існування і змушена шукати роботу. Нора розповідає їй, що, коли Торвальд був хворий, їй довелося зайняти грошей, щоб за порадою лікарів відвезти його на рік до Італії. Тепер вона змушена виплачувати борг, але розповісти про це Хельмеру не може: він думає, що гроші позичив батько Нори. Тепер вона змушена відмовляти собі у всьому і займатися дрібним підробітком. В цей час до Хельмер приходить Крогстад – саме у нього Нора позичила гроші. Хельмер позбавив Крогстада місця в банку, і тепер той просить Нору вплинути на чоловіка, погрожуючи їй викриттям. До того ж Нора підробила підпис батька на векселі, і Крогстад знає про це. Нора чесно намагається умовити чоловіка залишити Крогстада, але той не погоджується, до того ж на це місце він вже взяв фру Лінне. Зрозумівши, що нічого не вийшло, Крогстад залишає в поштовій скриньці лист для Торвальда, в якому описує ситуацію з боргом Нори. Нора вигадує всілякі приводи, щоб не пустити Торвальда до поштової скриньки. Фру Лінне, прагнучи допомогти Норі, відправляється до Крогстада: виявляється, колись вони любили один одного, але вона вийшла заміж за іншого, більш забезпеченого. Тепер фру Лінне пропонує «протягнути один одному руки»: їй хочеться жити заради когось. Крогстад щасливий і готовий навіть забрати свій лист, але фру Лінне вмовляє його не робити цього: вона вважає, що таємниця повинна розкритися. Торвальд і Нора повертаються з різдвяної вечірки, і нещасливий лист нарешті витягується з ящика. Торвальд розгніваний, він називає дружину лицеміркою, брехухою, злочинницею, каже, що не довірить їй виховання дітей. Тут же служниця приносить ще один лист: Крогстад повернув розписку Нори. Торвальд щасливий, Нора для нього знову перетворюється на «невсипущу-пташку», «голубку». Однак Нора заявляє йому, що йде з дому: «Я була тут твоєї лялечкою-дружиною, як вдома у тата була татовою лялечкою-дочкою <…> Я думаю, що перш за все я людина, так само як і ти, або, по крайній міру, повинна постаратися стати людиною <…> я не можу більше задовольнятися тим, що говорить більшість і що говориться в книгах. Мені треба самій подумати про ці речі і спробувати розібратися в них ».
Жанр – соціально-психологічна драма.
Особливості композиції. (3 дії) П’єса має аналітичну композицію, що означає послідовне розкриття внутрішнього неблагополуччя і трагізму, які таяться під зовні пристойною оболонкою. Так поступово осягається внутрішня суть сімейного життя Хельмерів, на перший погляд, щасливого, але заснованого на неправді й егоїзмі. Дія починається із зображення ілюзії щастя і закінчується його поразкою.

                                          
Матеріал на допомогу


Розпочав перехід від «старої» до «нової» драми норвезький драматург Генрік Ібсен, творчість якого справила величезний вплив на всю подальшу драматургію. У творчості Ібсена беруть витоки психологічна драма та філософська «драма ідей», у яких значно підсилюється роль дискусії, підтексту, настроїв, психологічного аналізу художніх символів.
Творчість Бернарда Шоу стала новим кроком у розвитку «нової драми». Його називають творцем «драми-дискусії» ХХ століття. Шоу вважав, що головне у драматичному творі — це боротьба ідей. Для відтворення цієї боротьби він широко використовував у своїй драматичній творчості парадокс.
Драматичний конфлікт у «новій драмі» Генріка Ібсена побудований не навколо вад і вчинків людини, а довкола зіткнення різних думок та ідеалів.

 Генрік Ібсен
Генрік Ібсен: до 190-річчя від дня народження норвезького ...
Візитка письменника
1. Ім’я письменника: Генрік Ібсен
2. Роки життя: 1828-1906
3. Місце народження: місто Шиєн
4. Місце проживання: Шиєн, Ґримстад, Християнія, Берґен, Рим, Трієст, Дрезден, Мюнхен
5. Освіта: відвідував «фабрику студентів», отримав атестат зрілості
6. Захоплення: поезія, карикатура
7. Художній напрям: романтизм, реалізм, символізм
8. Художні досягнення: створення жанру аналітичної драми, використання підтексту, перевага "внутрішньої дії" над "зовнішньою"
9. Найвідоміші твори: п'єси "Ляльковий дім", "Бранд", "Пер Ґюнт"
Життя Генріка Ібсена
20 березня 1828 р. - народився у невеликому норвезькому місті Шиєні в купецькій сім'ї.
1837 р. - банкрутство батька майбутнього письменника.
1843 р. - Генрік Ібсен переїжджає до містечка Ґримстад, працює учнем аптекаря.
1850 р. - переїжджає до Християнії.
1851 р. - бере участь у створенні нового суспільно-політичного журналу "Андрімнер"
1852 р. - стає штатним драматургом у першому норвезькому театрі в Берґені.
1857-1862 рр. - обіймає посаду керівника "Норвезького театру" в Християнії.
1858 р. - одружується з Сюзанною Дое Туресен, дочкою берґенського священика.
1864 р. - отримує письменницьку пенсію.
1864-1891 рр. - живе у Римі, Трієсті, Дрездені, Мюнхені, часто буває в Берліні.
1891 р. - повертається до Норвегії.
23 травня 1906 р. - смерть унаслідок інсульту.