Зарубіжна література 8 клас

Літературний гід
Діти, протягом року ми познайомилися з багатьма творами. А чи замислювались ви колись над тим, що відбувається з героями книги після того, коли читач її закриває? Чи можна змінити долю і характер героїв? Коли слово може творити дива? 
Тому пропоную познайомитись ще з одним твором У.Старка "Маленька книга про любов".
                                        Книга Маленька книжка про любов Ульф Старк купить на bookovka.com ...
    Ульф Старк не любить простих книжок. У текстах мають бути почуття, які ми знаємо в житті, радісні чи сумні. Мають бути роздуми, тривоги, страх і невпевненість, але також надія на краще, віра в майбутнє. Про це письменник говорив у різних інтерв’ю, і про це він говорить своїми текстами. «Маленька книжка про любов» — історія про дуже серйозні речі: війну, тугу за батьком, нужду і несправедливість, і про не менш серйозне перше кохання.
 Історія розгортається напередодні Різдва в часи Другої світової війни. Головний герой Фред (йому близько десяти років) закоханий в однокласницю й незграбно і, здається, безуспішно, намагається завоювати її прихильність. Хлопчик зізнається у своїх почуттях татові, а точніше його святковому костюмові, бо самого тата забрали до війська.
 Батько заохочує сина бути сміливим і жертовним. І Фред робить сміливий вчинок, та оскільки цей вчинок також і бешкетний, то хлопець отримує догану за погану поведінку в школі. Фред виконує і другу татову пораду: вчиться бути жертовним — віддає коханій шоколадку, яку так мріяв з’їсти на Святвечір. Є в цій книжці й бійка, і любовні листи, і прогулянки з другом, і підтримка дорослих. Є в ній, зрештою, і щасливий кінець.

Літературний гід
за твором Марини Аромштам "Коли відпочивають янголи"
Характеристика Аліни “Коли відпочивають янголи”
Аліна – особлива дитина, не дарма вона «не зійшлися характерами з Тетяною Володимирівною, першою вчителькою». Характер Аліни розкриває ситуація з малюнком неваляшки в перші дні навчання в 1 класі. Аліна малює не одну неваляшку, як вимагала вчителька, а трьох, створює картинку сім’ї – вона, мама і дідусь. Реакція вчительки не забарилася – виставити на осуд усьому класу малюнок дівчинки, підкреслюючи, що «жодного разу не зустрічала в природі неваляшку з бородою». «І всі відразу відчули, що я зробила щось погане …».
«1 вересня Тетяна Володимирівна привела нас в клас і веліла здати букети. Першокласники повинні йти в школу з квітами. Це теж закон. Тому 1 вересня в школі буває багато квітів … Ми склали букети на стіл, а потім Т.В. поставила їх у відра для миття підлог … Тільки два букета вона поставила на стіл у вази … ». Здивована і ображена неувагою до свого букету, вирощеного власноручно до 1 вересня, Аліна розуміє, що це неправильно, принизливо і намагається по-дитячому міркувати. Далі показана ситуація з малюванням вази. І Аліна знову не виконує вимоги вчительки намалювати і прикрасити вазу: «Чому я повинна малювати вазу, якщо мій букет сидить у відрі?».
2 розділ
З перших днів Аліна поводиться по-особливому, але особливість дитини в тому, що вона не механічний солдатик, готовий до виконання вимог, і не фарфоровий пупсик.
Тому Аліна потрапляє до Марсем, яка багато думає про виховання дітей, про їх навчання, свої роздуми вона записує в щоденник. Марсем вважає, що «Діти – не порцелянові пупсики». Вона чесна і відкрита в своїх переконаннях. «Вони люди. І, як люди викликають у нас найрізноманітніші почуття. Нам може бути з ними добре, а може бути – огидно. Ми хочемо, щоб було цікаво. В цьому наша вчительська користь. Наш розумний егоїзм». Таким чином, потрапивши в клас до Марсем, Аліна стає кращою ученицею, вона бере активну участь у житті класу. Це і похід на Чорного Дрегона, і бал, і іменини. Ми бачимо, як змінюється дівчинка за 4 роки навчання в класі Марсем. Аліна відверта, чуйна, щира.
Марсем – образ «нестандартної» вчительки і її не дарма вважають педагогом з особливим підходом. Вона намагається “бачити вглиб дитини” і використовує нестандартні методи. Робота для Марсем – це, перш за все, бажання розвивати «внутрішній стержень» кожного свого учня, вона сприймає дітей як рівних, не дарма вони обговорюють проблеми і деякі уроки проводять, сидячи в колі на килимі.
Сенс назви повісті “Коли відпочивають янголи”
 У кожної людини є ангел, який відповідає за її вчинки. Якщо людина щось робить правильно, вони відлітають з інших важливих справах. І тоді однією бідою в світі стає менше. Якщо ж людина шкодить, ангели повинні залишатися поруч – виправляти її капості. Не можна плутати крила ангелів поганими вчинками. Виховання свого внутрішнього стержня, вічних моральних моральних цінностей: розуміння, віри, терпіння, доброти, співпереживання, любові, допомоги близькому.

Вивчаючи розділ "Література ХХ-ХХІст", ми познайомимося із творчістю Марини Аромштам "Коли відпочивають янголи".
1. Прочитайте 1 розділ твору.
2. Перегляньте відео.
Матеріал на допомогу
1 частина «Коли відпочивають янголи» (переказ)
Ця книга про маленьку дівчинку Аліну, у якій батько-математик поїхав до Франції ще до її народження, вирішувати якісь наукові задачі. З пологового будинку її з мамою забирав дідусь, з яким вони і жили. Бабуся померла ще до народження дівчинки. Але дідусь говорив, що її бабуся була прекрасною жінкою. Вона говорила, що у кожного є свій внутрішній стрижень. Внутрішній стрижень – початок чогось. Перша вчителька найкраща. Це закон і не можна його порушувати. Але щоб вона була найкраща, вона повинна розбиратися в стрижнях. Ось бабуся і шукала, хто розбирається. “Все могло скластися по-іншому, якби у мене був тато” … – думала Аліна. Хоч у неї і були дідусь і мама, їй важко було жити без батька. Але, врешті-решт, у матері з’явився чоловік. Він замінив Аліні батька. У цього чоловіка був син. Тому у дівчинки з’явився брат. Нерідний звичайно, але все-таки брат. Аліні з першою вчителькою Татьяною Володимирівною не пощастило. Вчителька була молода. Але вона відразу не сподобалася Аліні, як писала дівчинка “вони не зійшлися характерами”. Ще 1 вересня всі принесли вчительці квіти, кілька букетів вона поставила у вази, а інші квіти відправила у відра для миття підлоги. Це вразило дівчинку, так як її квіти вирощувала сама мама, і коли вчителька попросила намалювати квіти у вазі, Аліна намалювала квіти у відрі. За це вчителька її розкритикувала. Аліна любила фантазувати. А хто не любить? Якось задали їм намалювати матрьошку. Одну. А Аліна намалювала три – дівчинку, маму і дідуся з бородою. Щоб матрьошці не було сумно. А її за це насварили. Тільки дідусь зрозумів онучку і попросив повісити малюнок над своїм столом. Потім у школі хлопчик Кирило, який був досить “несповна розуму”, граючись, витягнув у вчительки з сумки дзеркало. Вчителька покарала весь клас, змусила їх стояти з закладеними за голову руками, поки дзеркало не знайшлося. Після цього Аліна захворіла на скарлатину, і мама з дідусем почали думати про її переведення в іншу школу. Друг дідуся В.Г. порекомендував вчительку Марсем, з якою він познайомився на конкурсі вчителів. В.Г. був молодим і талановитим хіміком, але присвятив себе викладанню. Дідусь Аліни його за це дуже поважав. 

                               Матеріал на допомогу
Знайомство із усесвітньо відомим письменником Річардом Бахом, який своє життя порівнював з польотом. та його твором 
1. Прочитайте повість «Чайка на ім’я Джонатан Лівінгстон».
2. Підготуватися до характеристики Чайки Джонатана (поведінка, мрії, уподобання).
                                                            
Повість-притча  "Чайка на ім'я Джонатан Лівінгстон"
Чайка по имени Джонатан Ливингстон»: краткое содержание повести ...
1. Аналіз 1 частини
Події твору відбуваються на березі моря у зграї чайок. Джонатан йде проти всієї Зграї, не підкоряється їй. Він незадоволений рослинним існуванням, тому віддає перевагу не щоденній бійці за риб’ячі голови, а вільному польоту. Його спроби навчитися літати не завжди були вдалими, бо він дуже часто падав. Роблячи один експеримент за другим, Джонатан не зупиняється на досягнутому і піднімається на висоту 5 тисяч футів. Він переборов свій страх перед небом та польотами.
Зграя не підтримує Джонатана і називає його відступником, тому що не хоче нічого міняти в своєму житті, інших чайок все задовольняє.Зграя виганяє  Джонатана, він живе на самоті Дві самотні чайки забирають його на Небо, бо одне навчання скінчилось, і настав час навчатися чогось нового.
2. Аналіз 2 частини
На Небі Джонатана розуміли і підтримували. Небесні чайки вивчали мистецтво польотів та вдосконалювали його. Старійшина Чіанг вважає Джонатана унікальним, бо він дуже щвидко вчиться, за короткий проміжок часу зміг багато чого опанувати.
Коли Чіанг покинув Небеса, він попросив Джонатана усвідомити, що таке любов,бо все, що ми робимо, робиться через любов до дому, родини, оточуючих, батьківщини.
3. Аналіз 3 частини
У Джонатана з’явилися учні. Разом із Флетчером їх було ще 6. Джонатан хоче, аби його учні зрозуміли, що вони вільні, нічим не обмежені. «Усе, що нас обмежує, треба відкинути. Ось навіщо ми маємо опанувати високу швидкість, і малу швидкість, і фігурний політ…»
Притча Р. Баха «Чайка Джонатан Ливінгстон»

Джонатан вирішив повернутися на Землю. Він прагне показати вихід з рутинної буденності до наповненої змістом, цікавого життя.